Sylvia NASAR
A beautiful mind
Simon &Schuster
Trade Paperbacks,
2001, 464 p., 16 $
Editia de anul acesta a decernarii premiilor Oscar, a carei vedeta a fost, indubitabil, A Beautiful Mind, a readus in actualitate un mister pentru multi de nepatruns: cum poate o biografie solida, foarte bine scrisa si documentata (A Beautiful Mind, de Sylvia Nasar), reusind sa ridice (macar putin) valul care pazeste de ochii indiscreti lumea inchisa a matematicienilor de geniu, fiind premiata cu National Book Critics Award si finalista la Pulitzer, sa se transforme pe marele ecran intr-o soap opera induiosator-dramatica de serie, obtinind pe deasupra Oscarul pentru scenariu adaptat?
Despre imensa distanta dintre viata si cinema in A Beautiful Mind au scris aproape toti criticii nostri de film. Unul dintre ei, de exemplu, se arata neplacut impresionat de spatele musculos al lui Russell Crowe scriind pe o tabla de la MIT, care, credea comentatorul, nu dadea bine cu imaginea matematicianului John Nash. Culmea e ca, in ciuda impresiei generale cum ca geniile sint in viata de toate zilele oameni neatragatori fizic, eventual mici, slabi si cu ochelari, viitorul laureat al Nobelului pentru economie, John Forbes Nash jr., era in tineretea-i un tip deosebit de chipes, „handsome as a god“, cum il considera un coleg, iar Sylvia Nasar, autoarea biografiei, spunea despre el: „he had broad shoulders, muscled chest, and a tapered waist“, „he had the build, if not the bearing, of an athlete“ (p. 67). De altfel, scena primei intilniri, intr-o sala de curs, dintre John Nash si Alicia Larde, studenta care-i va deveni sotie, si episodul cu fereastra sint poate singurele momente in care filmul si cartea se intilnesc cu adevarat. In rest, in cele mai multe cazuri, o imagine, o miscare, un personaj si 30 de secunde de pelicula acopera o asemenea can