Pentru a-şi acoperi cheltuielile şi, în unele cazuri, pierderile, băncile americane introduc discret noi taxe şi majorează comisioanele. În ultimul an, grupurile bancare americane au fost nevoite să-şi reorganizeze operaţiunile pentru a se alinia celei mai dure reforme a sistemului financiar din istoria Statelor Unite ale Americii.
Printre altele, noua legislaţie obligă instituţiile să păstreze capital separat pentru situaţii de urgenţă, în încercarea de a evita cazurile în care băncile au fost salvate cu fonduri publice. Pentru a-şi acoperi aceste costuri suplimentare, băncile au încercat iniţial să aplice o serie de taxe evidente, cum a fost cea pe cardurile de debit, însă s-au confruntat cu nemulţumirea clienţilor.
Deşi sunt, în mare, pe profit, băncile sunt supuse unei presiuni uriaşe pentru a recupera cele 12 miliarde de dolari pe care le pierd anual ca urmare a reformei bancare aprobată vara trecută. Printre prevederile noii legislaţii se numără limitarea anumitor taxe (precum cea pentru overdraft şi cele pentru cardurile de debit), care, înainte, generau o bună parte din veniturile băncilor. Toate acestea, pe lângă nivelul anemic al creditării, ceea ce afectează profiturile băncilor.
Trebuie să recupereze 15-20 de dolari de client
Practic, băncile trebuie să recupereze, în medie, câte 15-20 de dolari de la fiecare client doar pentru a reveni la veniturile înregistrate înainte de reformarea sistemului financiar, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanţă financiară Oliver Wyman. Pentru clienţi, rezultatul se simte prin introducerea pe furiş a unor noi taxe pe tot ce se poate - de la retrageri de numerar de la bancomate până la transfer de bani, imprimarea extraselor de cont şi, în unele cazuri, chiar folosirea overdraftului.
Prin reforma aprobată vara trecută, parlamentarii americani sperau să limiteze tocmai taxele