Schitul Profetul Ilie, Muntele Athos Ilie, unul dintre cei mai enigmatici profeţi ai Vechiului Testament, are o poveste aparte. Viaţa sa pământeană s-a scurs într-o perioadă dintre cele mai marcante ale istoriei religiilor. Secolul al IX-lea î.Hr. îngrămădise, în Regatul lui Israel, nenumărate culte religioase idolatre şi senzuale încurajate de puternicul Ahab, căsătorit cu fanatica prinţesă feniciană Jezabel. Numele evreiesc al lui Ilie – Eliyyahou – înseamnă "Yahve este Dumnezeul meu". Ne dăm seama că profetul era apărătorul monoteismului. În Cartea Regilor din Vechiul Testament, Ilie vine în faţa lui Ahab şi îi anunţă o secetă de trei ani, ca pedeapsă pentru ereziile din regat; aici începe şirul profeţiilor, care vor culmina cu anunţul venirii lui Mesia.
În misiunile primite de la Yahve, profetul foloseşte apa şi mai ales focul, pentru a-şi învinge adversarii – profeţii mincinoşi ai lui Baal. Călătoria şi asceza lui în deşert îl apropie de modelul Sf. Ioan Botezătorul şi îi subliniază latura umană care l-a făcut popular. E celebră scena descrisă în Vechiul Testament când, răpus de sete şi de arşiţă, în timpul noviciatului ca profet, Ilie îşi doreşte moartea. E o scenă ce poate fi pusă în oglindă cu cea în care Iisus îşi dă suflarea, pe cruce; doar că, în al doilea caz, nu mai e vorba despre un sacrificiu individual, ca la Ilie, ci despre o jertfă pentru răscumpărarea păcatelor omului. Chiar şi aşa, profetul are o mulţime de trăsături comune cu Iisus Hristos. Vindecările făcute, epifaniile şi predicţiile sale îl situează între cele mai atrăgătoare personaje biblice intrate, cum ştim, prin istoriile apocrife, în conştiinţa creştinilor, până în zilele noastre.
Vorbeam, în numărul trecut, despre apariţiile misterioase din teatrul medieval cu temă religioasă. Despre "Deus ex Machina". Remarcam că nu doar apariţiile, ci şi dispariţiile misterioase aveau u