Criza si recesiunea care afecteaza cu duritate Serbia au determinat asociatiile sindicale si unii intreprinzatori din cadrul marii distributii sa deschida puncte de vanzare speciale cu preturi super-reduse, in avantajul persoanelor cu cel mai mic venit, informeaza ANSA consultata de Agerpres.
Este vorba de asa-numitele 'magazine SOS', care ofera preponderent produsele de prima necesitate si de larg consum la preturi reduse cu 30% - 60% comparativ cu cele din supermarketurile obisnuite. Pana acum, la Belgrad s-au deschis trei astfel de magazine si se prevede ca pana la sfarsitul lunii mai numarul lor sa creasca la 11.
Beneficiarii lor sunt somerii, pensionarii, studentii si cei care primesc un salariu sub 20.000 de dinari pe luna (ceva mai mult de 210 euro). Pentru a putea face cumparaturi in acest fel de magazine este necesar sa se obtina o legitimatie speciala care sa ateste situatia defavorizata a acestor persoane.
Autoritatile de la Belgrad au sprijinit deplin aceasta initiativa a 'magazinelor SOS', adoptata de comun acord de Asociatia sindicatelor libere si independente si de lantul comercial al marii distributii 'Jabuka' (Marul).
In Serbia, persoanele care traiesc sub pragul saraciei - evaluat la circa 9.000 de dinari (sub 100 de euro) - se cifreaza la 500.000, dintr-o populatie totala de circa 7,5 milioane de locuitori.
Odata cu criza, tara a fost nevoita sa abandoneze repede ideea de a continua rata cresterii de peste 6% anual, inregistrata in ultimii ani. Recesiunea este deja o realitate, asa cum au anuntat autoritatile, iar PIB-ul urmeaza sa inregistreze o scadere intre 6%-7%. Somajul este confirmat a fi de ordinul a 14% si potrivit datelor publicate recent de Oficiul national de statistica, de la inceputul acestui an s-au pierdut circa 10.000 de locuri de munca pe luna.
Criza afecteaza