Curtea Constituţională a amânat pentru 14 noiembrie o decizie privind coborârea pragului de validare a refrendumului, de la 50% la 30%. Sursa: Nicu Dîrdîiac
Viitorul preşedinte al României, oricine va fi, are mari şanse să rămână cu prerogativele actuale, şi nu cu unele simbolice, aşa cum le-ar fi desenat proiectul de Constituţie elaborat de USL. Aceasta este consecinţa cea mai probabilă a deciziei de ieri a CCR de a amâna până pe 14 noiembrie pronunţarea pe contestaţia înaintată de preşedintele Traian Băsescu la legea referendumului.
Dacă referendumul pentru Constituţie ar fi fost organizat în noiembrie 2014, odată cu prezidenţialele, aşa cum intenţiona iniţial USL, noul preşedinte şi-ar fi intrat în pâine cu noile prerogative, serios ciuntite. În plus, cuplarea cu alegerile prezidenţiale ar fi asigurat suficientă prezenţă la vot cât să fie validată modificarea legii supreme.
Decizia de ieri a Curţii şi amânarea implicată de aceasta nu par să fi indispus însă prea tare PSD şi PNL, întrucât, în contextul noilor evoluţii din cadrul Uniunii, nimeni nu pare să mai vrea un preşedinte-spectator.
Comisia de revizuire, în stand-by
Faptul că USL nu mai este interesată de schimbarea legii fundamentale se poate observa şi din faptul că, în această sesiune parlamentară, nu a avut loc nici o şedinţă a Comisiei Constituante conduse de Crin Antonescu. În iulie 2013, după ce Consiliul Legislativ a formulat o serie de obiecţii faţă de proiectul de Constituţie, preşedintele PNL a anunţat că, înainte să trimită documentul la CCR, comisia îl va analiza din nou. Aceasta, însă, nu a mai lucrat nimic de la începutul sesiunii parlamentare, ceea ce face ca obiectivul enunţat în septembrie de Antonescu, de a trece proiectul prin Senat până la finele anului, să fie destul de complicat de atins.
Calendar strâns
Conform opiniilor anterioare ale Curţii, noile p