Mentionez ca voi comenta aceasta decizie a institutiei din care fac inca parte de pe pozitia unei persoane care nu a luat parte la deliberarea si decizia finala in acest caz. Mai precis, nu am dorit sa iau parte la o decizie care impune, in opinia mea, conditii nejustificate partilor la concentrarea economica, scrie Valentin Mircea, vicepresedintele Consiliului Concurentei, pe blogul stateofcompetition.blogspot.ro
Decizia este corecta intrucat puterea de piata a noii entitati nu se arata a fi ingrijoratoare pe niciuna dintre pietele relevante analizate (piete locale, conform practicii curente in comertul en-detail). Chiar si acolo unde cotele de piata erau ceva mai mari, in urma concentrarii, acestea nu depaseau pragul de 40% (desi prezumtia de dominanta din art.6, alineat 3 al Legii concurentei nu se aplica automat in cazul concentrarilor economice) iar piata de retail din Romania cunoaste inca o mare dinamica, marcata de expansiunea simultana a mai multor lanturi de magazine, concurente si de mentinerea la cote ridicate a comertului de tip traditional (magazinele de proximitate). Intr-o analiza privind efectele unei concentrari economice bazate pe testul actual - SIEC (Significant Impediment of Effective Competition) - aplicabil din 2010, cotele de piata sunt un element care este luat in considerare dar numai in contextul pietei respectiv si impreuna cu celelalte elemente care pot influenta evolutia pietei.
Astfel, este foarte important de vazut in ce masura barierele de intrare pe piata, de orice natura (financiare, administrative etc) sunt ridicate sau nu. In cazul comertului de retail, aceste bariere sunt deocamdata relativ scazute, avand in vedere ca nu este dificil ca un intreprinzator sa deschida un magazin (costurile cresc, desigur, in functie de format - aria suprafetei de vanzare) dar deschiderile de noi magazine sunt frecvente si in preze