Industria aeronautică nu a cunoscut mari schimbări în ultimii 50 de ani, dincolo de îmbunătăţirea tehnologiei. Acest lucru este pe cale să se schimbe odată cu lansarea prototipului primului avion care va zbura independent de combustibilul „clasic", doar cu ajutorul energiei solare. Este vorba despre proiectul „Solar Impulse" (www.solarimpulse.com ) care va fi lasat astăzi în Elveţia. Acolo unde avionul a fost şi asamblat, într-un hangar din cadrul bazei militare de la Dübendorf, lângă Zürich.
Când îi vezi pe militarii elveţieni plimbându-se cu bicicleta prin baza militară, printre elicoptere (două la număr) şi avioane (vreo patru, de mici dimensiuni, aproape „de epocă"), nu ţi se mai pare atât de ciudat că în Elveţia au loc, din când în când, referendumuri privind desfiinţarea armatei. Iată însă un şi posibil beneficiu al lipsei de activitate - într-o bază militară se pot derula fel de fel de proiecte revoluţionare, cum este cazul avionului Solar Impulse.
CA LA DENTIST
Am vizitat baza de la Dübendorf în urmă cu două săptămâni şi m-am putut minuna la vederea faimosului prototip a cărui lansare se petrece azi. Sau, mai precis, la vederea unor părţi din faimosul prototip. Proiectul era pe ultima sută de metri, deşi nu s-ar fi zis, după atmosfera relaxată din halele de lucru. În stânga, fuselajul. Un muncitor care cară deasupra capului, cu o mână, unul dintre flapsuri. În dreapta, cockpit-ul. În mijloc, grupul de jurnalişti, atât de derutaţi de ceea ce le era dat să vadă încât nu ştiau nici ce să întrebe. Sau de unde să înceapă cu întrebările. Pentru că a vedea cu ochii tăi cum se asamblează, pas cu pas, un aparat de zbor a cărui tehnologie va capta energia solară, o va stoca în baterii uriaşe şi o va folosi pe parcursul unei călătorii în jurul lumii, pe timp de zi şi noapte, e o experienţă pe care te aştepţi să o trăieşti având alături o pungă de po