Ce i-o fi trebuind lui "Pilu" (Virgil, n.m.) frac acolo, in America? Apoi, povesteste Nemoianu, brusc, si-au adus aminte. Experienta americana incetase (pentru toti) sa mai fie o aventura si devenise destin. Virgil Nemoianu parcurge "socul cultural" cu o voluptate intelectuala ce-l face imun la riscul alienarii, deschizindu-i mai degraba usa spre asumarea plenara si definitiva a Americii - aceasta America a emigrantilor, unde fiecare se simte cumva din alt loc (realizind ca este din Romania, din Europa de Est mai precis, o doamna intilnita in California ii spune autorului: "Cit se poate de interesant /.../, o adevarata coincidenta, ce mai! Aflati ca nici eu nu sint din partile astea, ci tocmai din Kansas!"). Derutaamestecului sau ceea ce profesorul numea, altundeva (Traditie si libertate, Curtea Veche, 2001), pericolele si deficientele multiculturalismului sint traversate, cu priviri alerte, de tinarul universitar, si, lucrul cel mai important, fara disponibilitatea nou venitilor in Lumea Noua de a le deveni victima. El face observatii cu valoare de axiome, care-i vor sluji, peste ani, dupa cristalizarea deciziei de a emigra: "Aici se instala, asadar, o prima fundamentala concluzie: persoana umana era cu sistemul nu in stare de beligeranta, ci in echilibru incert. Depindea de tine insuti felul in care izbuteai sa raspunzi la intrebarea din titlul volumului de amintiri al lui Ronald Reagan (aparut cu multi ani mai tirziu): Where is the Rest of Me?". Hermeneutica mentalista pe care Nemoianu o creioneaza - cu suces - la aceasta virsta nu ii lasa loc pentru dubii. Intr-un spatiu al libertatii, individul este definit exclusiv pe doua coordonate: dreptul absolut de a alege si capacitatea de asumare a consecintelor propriilor optiuni. Ambele au de-a face cu persoana celui care alege si nu cu grupul caruia ea (persoana), eventual, ii apartine. Interesant, revenit in tara (in