Teoretic, costul de transport pe calea ferată este undeva la jumătate față de cel rutier. Practic, după subvenții, pierderi și jaf, transportul feroviar va dispărea cu totul: e doar o chestiune de timp.
+ Click pe grafic pentru mărire +
În 2009, miliardarul american Warren Buffett anunța cea mai mare achiziție a carierei sale – trei sferturi din rețeaua americană de cale ferată Burlington Northern Santa Fe, pentru care Berkshire Hathaway a plătit 44 de miliarde de dolari. Cei 50.000 de kilometri de cale ferată înseamnă ceva mai mult de o cincime din rețeaua totală a SUA. Buffett e renumit pentru abilitatea de-a vedea profitul pe termen lung și jură că este una dintre cele mai bune investiții pe care le-a făcut până acum.
Cum arată o afacere de aceeași anvergură, la scara și mintea României: Tot o cincime din propria rețea de cale ferată trebuie să desființeaze România începând din 2011. Este vorba, potrivit acordului cu FMI, de 4000 din cei 20 de mii de kilometri desfășurați (11 mii de kilometri de rute). Nu este de ajuns ca liniile să fie închise, ele trebuie musai să ajungă la fier vechi. Primii 1500 de kilometri au fost deja puși pe lista neagră a ministerului Transporturilor.
Prin proiectul de hotărâre se aprobă închiderea, dezafectarea şi valorificarea infrastructurii feroviare excedentară, ceea ce va degreva bugetul statului şi bugetul de venituri şi cheltuieli al Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA de cheltuielile aferente investiţiilor şi reparaţiilor infrastructurii feroviare aparţinând domeniului public al statului, respectiv domeniului privat al CFR. În acest mod, efortul statului va fi îndreptat către dezvoltarea şi modernizarea principalelor linii de cale ferată pe care se desfăşoară cea mai mare parte a traficului de călători şi mărfuri, se arată în nota de fundamentare a hotărârii de Guvern, potrivit Mediafax.
Altfel