Peste 80% dintre apelurile primite zilnic la numărul 112 sunt nejustificate. Operatorii Dispeceratului 112 răspund zilnic la aprocimativ 3.600 de apeluri, dar marea majoritate conţin înjurii sau alarme false.
Zeci de oameni lucrează zi şi noapte pentru a veni în ajutor celor aflaţi în suferinţă. Fie că e vorba de un accident rutier sau un incendiu, cei 53 de operatori ai Dispeceratului Integrat 112 sunt primii care preiau apelul şi gestionează situaţia. Cu toate că zilnic salvează sute de vieţi, în loc de mulţumiri primesc de foarte multe ori cuvinte jignitoare.
Mii de apeluri nejustificate
Operatorii Dispeceratului Integrat 112 răspund zilnic în medie la 3.600 de apeluri, dintre care 3.000 sunt nejustificate şi blochează linia telefonică inutil. „ Operatorii preiau un apel la fiecare cinci secunde, dar 81% dintre apelurile care se fac zilnic la numărul 112 sunt nejustificate, adică cei care sună înjură, alertează inutil Ambulanţa, Poliţia sau Pompierii sau pur şi simplu sună şi nu spun nimic. Operatorii noştri răspund însă la fiecare apel. Doar circa 20% dintre apelurile pe care le primim zilnic sunt reale”, spune Sergiu Olteanu, şef serviciu Dispecerat Integrat 112.
Pentru a se feri de aceste apeluri care blochează zilnic linia, dispecerii 112 au venit cu ideea „bombardării” cu SMS-uri. „Majoritatea apelurilor nejustificate pe care le primim vin de pe telefoane mobile cu cartelă. Apelantul ne precizează numărul de telefon, care coincide cu ceea ce ne apare nouă în baza de date, dar apoi îşi închide telefonul şi nu-l mai putem localiza. Pentru a stopa apelurile nejustificate, am decis „bombardarea” telefoanelor respective cu SMS-uri care să blocheze cartela telefonică”, a precizat Sergiu Olteanu.
Amenzi şi dosare penale
Potrivit legii, cei care apelează inutil numărul 112 sunt pasibili de amendă dar se pot alege şi cu dosar penal.