Joi, 18 iulie, la Muzeul de Artă din Timişoara are loc vernisajul expoziţiei “Albrecht Dürer şi epoca lui – Grafică germană din secolele XV-XVI”. Aceasta conţine o selecţie de gravuri germane originale din secolele XV – XVI, 57 de planşe ale marelui artist german Albrecht Dürer şi 85 de gravuri, în dăltiţă sau xilogravură aparţinând altor gravori germani.
Dintre aceştia, menţionăm pe maeştrii lui Dürer – Michael Wolgemuth şi Wilhelm Pleydenwurf, autorii xilogravurilor pentru Cronica de la Nüremberg, incunabul tipografic, de la 1493, ca şi alte planşe preţioase create de nume de referinţă ale gravurii germane renascentiste: Hans Burgkmair, Lucas Cranach cel Bătrân, Urs Graf, Georg Pencz, Virgil Solis.
Cele mai multe lucrări fac parte din donaţia academicianului Gh. Oprescu (1881 – 1969), iar altele au aparţinut unor colecţionari pasionaţi ai gravurii germane, precum renumitul savant biolog Ion Cantacuzino, cunoscătorul arhitecturii moldoveneşti Gheorghe Balş, doctorul Mihai Ciucă, dar şi scriitorului şi criticului de artă Oscar Walter Cisek.
Printre capodopere se află cele mai timpurii gravuri ale lui Albrecht Dürer, Sfântul Ieronim (1496/97), Ispita leneşului (1498/1499), aparţinând primei perioade de activitate a artistului, care se încheie cu lucrarea Nemesis din 1501.
O lucrare de referinţă este şi gravura Regele, gravură pentru cărţile de joc, gravată de artistul Israel van Meckenen, unul din cele mai bune exemplare aflate în colecţiile europene.
Din colecţie fac parte şi exemplare care au ilustrat cărţi germane din secolele XV-XVI, cu atât mai valoaroase, cu cât circulaţia lor a devenit din ce în ce mai restrânsă.
Gravura germană din secolele XV – XVI din Cabinetul de Stampe al Bibliotecii Academiei Române din Bucureşti este una dintre cele mai importante colecţii de gravură originală din România.
Expoziţia va fi des