Analizele economistilor ne lamuresc in ce consta filosofia bugetara a guvernului Ponta 2, pentru 2013: taxe mai multe si mai mari, pentru cresteri de salarii bugetare.
Si asta in ciuda faptului ca pana si Tariceanu a ajuns la mintea cea de pe urma:
“Am subliniat faptul ca poate suntem intr-un moment politic unic, nu stiu daca in urmatorii 15 – 20 de ani Romania se va gasi in situatia de a avea o majoritate atat de puternica, care sa poata adopta masuri de reforma, sa nu zicem abrupte, dar care sa aduca efecte pozitive in perioada imediat urmatoare”, a explicat fostul prim ministru.
In opinia sa, in actualul Guvern exista “exista rezerve mari de tot” de reducere a cheltuielilor, prin care se pot “degaja sumele necesare pentru a relansa economica”.
Tariceanu este ignorat in propriul partid, dar economisti importanti spun ca nu cresterea si umflarea cheltuielilor bugetare este solutia, de aici nu vine crestere economica.
Victor Ponta n-a explicat convingator OUG data la sfarsitul anului trecut prin care se infiintau 13.246 de noi posturi, majoritatea de conducere, in administratia centrala, sa populeze cele 27 de ministere, umflate si ele de la 17, cate erau in guvernarea trecuta.
Dar iata cifrele pentru salarizarea bugetarilor.
Pentru reintregirea slariilor bugetarilor era necesara o crestere de 7% in urmatoartele 6 luni. Ei bine nu, cresterea prevazuta pentru cheltuielile salariale din sectorul public este de 13%, 46,1 miliarde lei, 7,4% din PIB. Este clar depasita anvelopa salariala convenita cu FMI, de 39 mld lei.
Sigur ca se poate invoca inflatia, dar argumentul este valabil si pentru pensii si pentru salariile din mediul privat. Pe acestea cine le compenseaza, marirea de 4% la pensii, daca se va mai aplica, nu este suficienta nici pentru cresterea prevazuta de legea pensiilor.
Au scazut si cheltuielile de cap