In actualul context mondial, in care criza financiara afecteaza pregnant mediul de business, principalul risc pentru piata factoringului se rezuma la cresterea costurilor finantarilor pana la un nivel la care clientii companiilor de profil le-ar considera prohibitive. Despre acest risc, cat si despre potentialul de crestere a pietei autohtone de factoring, Wall-Street a discutat cu Valentin Chirca, director general al Companiei de Factoring.
„Mari riscuri pot aparea in conditiile in care costurile finantarii ar deveni atat de mari incat companiile care vor sa se dezvolte, deci sa se finanateze, ar considera cheltuielile prohibitive, in sensul ca pretul finantarii ar fi prea mare pentru a desfasura o activitate economica in conditii profitabile. Riscul provine atat de la nivelul dobanzilor intrabancare, cat si de la cursul valutar”, a declarat Chirca.
De la inceputul crizei financiare mondiale, Compania de Factoring nu a inregistrat probleme in incasarea banilor de la clienti, insa schimbarea s-a produs la nivelul bancilor din Romania, care au anuntat o crestere a costurilor de refinantare, care va avea impact ulterior si asupra clientilor companiei controlate de Intermarket Bank Austria si Banca Transilvania.
Factoringul se realizeaza prin vanzarea creantelor (facturilor neincasate), acumulate de o companie, catre o entitate, adesea o filiala a unei banci, cu un anumit discount.
Pe de alta parte, situatia clasica, in care anumite banci sa retraga liniile de finantare ori sa blocheze anumite credite, nu s-a produs inca pe piata romaneasca, explica Chirca.
In privinta costurilor, compania percepe un comision de factoring din valoarea globala a facturii de 1% si o dobanda la soldurile facturilor finantate, dobanda fiind bazata pe ROBOR plus marje. Potrivit sefului Companiei de Factoring, marjele se situeaza in zona 3-4% aplicata la ROBOR, in