Mai multe companii străine care au câştigat licitaţiile de reconstrucţie a drumurilor naţionale întârzie chiar şi cu un an finalizarea lucrărilor. Autorităţile aplică sancţiuni, dar susţin că nu pot rupe contractele, deoarece asta ar duce la tărăgănări şi mai lungi.
Zeci de kilometri de drumuri din Republica Moldova sunt reparate în ultimii ani pe banii străinilor, fiind vorba atât de credite, cât şi de fonduri nerambursabile. Doar că firmele care au câştigat licitaţiile au o „boală“ comună – tărăgănează lucrările. Acum un an, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor din Republica Moldova avertiza mai multe companii străine că le va aplica amenzi usturătoare pentru că întârzie lucrările de reabilitare a unor segmente de drumuri naţionale. Constructorii n-au luat în serios avertismentul şi au continuat să tragă de timp.
Toate firmele menţionate de minister - Construcoes Gabriel A.S. Couto, în asociere cu Empresa de Construcoes Amandio SA şi Rosas Construtores SA din Portugalia; Toto Costruzioni Generali, în asociere cu Taddei Spa din Italia; Strabag AG din Austria; Ezentis Infraestructuras SA din Spania şi SC PA&CO International din România - par a fi companii serioase şi cu experienţă mare în domeniu. De exemplu, grupul Strabag are o cifră anuală de afaceri de peste 10 miliarde de euro şi e unul dintre cei mai mari constructori din Europa şi din lume. Celelalte companii sunt mai mici, dar oricum au afaceri de sute de milioane de euro în diferite state ale lumii.
Vicepremierul Valeriu Lazăr s-a arătat îngrijorat că din cauza acestor probleme, dar şi pentru că lipsesc ofertele serioase pentru efectuarea lucrărilor de reabilitare a drumurilor, există riscul ca în următorii ani să rămână neutilizate fonduri de circa jumătate de miliard de euro, promise de diferite instituţii financiare europene.
Promisiuni neonorate şi întârzieri