„Mocheta lui Klimt” a fost adusă ieri în Braşov de Sebastian Reichmann (foto dreapta). Aşa se intitulează noul volum de versuri semnat de autorul de origine română, stabilit în Franţa. Volumul a fost lansat ieri, la Librăria „Şt. O Iosif”.
„Mocheta lui Klimt” este cel de-al treilea volum de versuri semnat de Sebastian Reichmann, autor care s-a afirmat la sfârşitul anilor 60, într-o perioadă de aparentă liberalizare a culturii. Format în spiritul şcolii suprarealiste, fiind de altfel prieten cu Gellu Naum, „Mocheta lui Klimt” aduce în versurile sale imagini ale oraşelor vizitate de către autor, trimiţând încă din titlu la un spaţiu al urbanului (n.r. Gustav Klimt a fost pictorul lider al avangardei vieneze). „Mie, Sebastian Reichmann mi se pare că se afirmă ca un poet al urbanului, un poet care vorbeşte despre Paris, despre Bucureşti, Viena Budapesta, chiar de Braşov. Se simte bine călătorind şi are o extraordinară empatie faţă de existenţa cotidiană, pe care o ridică la o anumită putere, fără însă a fi un poet al cotidianului”, spune poetul Andrei Bodiu, prezentând cartea. „Această carte poate fi privită ca o întoarcere în România, în Est, în general. Poetul vorbeşte despre oraşe din România, dar vorbeşte şi despre Paris, Budapesta, Viena etc. Este ca un itinerar, nu feroviar, ci o reexplorare a oraşelor imaginare, o reinventare a mitologiilor şi o redescoperire a suprarealismului însuşi. De altfel, Sebastian Reichmannn a fost prieten cu Gellu Naum, reprezentant al suprarealismului românesc. El încearcă să reinventeze un suprarealism uitat, însă diferit de cel occidental – militant, obsedat de comunism – acesta poate deveni chiar un mod de viaţă, un mod de salvare. Sebastian Reichmann scrie o poezie în care realitatea se intersectează cu visul: ai impresia, citind poemele sale, că eşti în viaţa de toate zilele, sunt însemnări banale, obişnuite, dar la un momen