De la începutul lui 2011 şi până acum România a coborât o singură poziţie în topul statelor cu cel mai mare preţ al benzinei, respectiv de pe locul 18, pe locul 19, conform calculelor gândul, pe baza datelor oficiale ale Comisiei Europene.
Cu excepţia Poloniei, care s-a menţinut pe aceeaşi poziţie în acest clasament în care au fost luate în calcul preţurile fără taxe, pentru a evita decalajele generate de diferenţele de taxare dintre state, toate statele din regiune au reuşit să coboare câteva poziţii. Vecinii bulgari au reuşit să ajungă la sfârşitul lui 2011 pe ultimul loc al clasamentului, după ce în ianuarie erau pe poziţia 20. Cehia a coborât două poziţii, iar Ungaria a ajuns de pe locul 14, pe locul 15. Preţul fără taxe reprezintă, practic, valoarea efectivă a benzinei la distribuitor, fără nicio legătură cu accizele sau TVA sau alte taxe sau impozite.
În ceea ce priveşte scumpirea benzinei de la începutul anului 2011 şi până la mijlocul lunii decembrie, România se află pe locul opt la nivelul întregii Uniuni Europene, cu o scumpire de 4 eurocenţi pe litru, în condiţiile în care celelalte state UE din regiune s-au poziţionat în a doua jumătate a clasamentului. Astfel, în 2011, benzina s-a scumpit cu 7,6%. În Polonia, Cehia şi Ungaria, preţul benzinei a crescut cu 3 eurocenţi/litru, iar în Bulgaria cu un singul cent pe litru. Diferenţele între preţul exprimat în euro şi cel în lei sunt minime din moment ce moneda naţională a avut intervale foarte mici de variaţie, 1-2%.
Cele mai mari scumpiri s-au înregistrat anul trecut în Irlanda, unde preţul benzinei, fără a lua în calcul taxele, a crescut cu 14 eurocenţi/litru, circa 27% faţă de prima lună din an. În Malta s-a înregistrat o creştere de opt eurocenţi, iar în Marea Britanie, Cipru şi Austria, litrul de benzină s-a scumpit cu şase cenţi.
Astfel, fără a lua în calcul taxele perceput