Vanzarile de bere au scazut in primele trei luni ale acestui an cu 12,3% fata de aceeasi perioada din 2008, la 3,1 milioane de hectolitri, acesta fiind primul trimestru din ultimul deceniu in care piata locala a berii inregistreaza o astfel de scadere a productiei, potrivit datelor furnizate de Institutul National de Statistica (INS).
Reprezentantii companiilor producatoare de bere, ai asociatiilor de profil si ai companiilor de cercetare sustin insa ca piata a inregistrat o scadere mai mica de 10% in primele luni ale acestui an, estimarile lor variind intre un minus de 4 si 7%.
Explicatia lor consta in faptul ca analizele INS cuprind doar vanzarile realizate de producatori catre companiile de distributie si lanturile de magazine din retailul modern, si prin urmare nu acopera astfel consumul real de bere, evaluat de companiile de cercetare a pietei.
"Producatorii au fost mult mai atenti cu livrarile in primele luni ale acestui an pentru a diminua stocurile din piata si impactul in pretul final al produselor", a explicat Constantin Bratu, directorul general al Asociatiei Berarii Romaniei.
El a adaugat ca in perioade de extrasezon (toamna-iarna) dureaza poate chiar si o luna de la momentul productiei pana la cel al consumului, creandu-se astfel stocuri mai mari de bere care ajung mai greu pe rafturile magazinelor din depozitele distribuitorilor.
Micii producatori, cei mai afectati
Vanzarile totale de bere s-au ridicat in primul trimestru din 2009 la 3,1 milioane de hectolitri, fata de peste 3,6 milioane de hectolitri in anul precedent si 579,1 milioane de lei (aproximativ 135 de milioane de euro), potrivit INS. Cea mai mare diminuare a vanzarilor la nivel de piata a fost inregistrata in luna februarie, cu un minus de 12,7% fata de aceeasi perioada a anului precedent, urmata indeaproape de luna martie, cu o scadere de 12,