Românii plătesc mult mai mult pentru anumite produse de larg consum decât vecinii noştri bulgarii. Cel puţin aşa reiese dintr-un studiu al institutului de cercetări de piaţă GfK. Nivelul preţurilor la principalele categorii de FMCG (Fast Moving Consumer Goods - Bunuri de larg consum - n.r) au fost anul trecut, în medie, cu 40% mai mari în România decât în Bulgaria, pentru coşul de produse analizat, iar diferenţele nu par să se reducă, spun analiştii GfK.
Cele mai mari diferenţe au fost înregistrate la detergenţii manuali de vase (+129%), băuturi răcoritoare carbogazoase (+132%) şi iaurturi (+116%).
Sunt, însă, şi câteva categorii la care bulgarii ne sunt superiori în ceea ce priveşte preţul mediu, cum ar fi muştarul şi cafeaua instant. Există câteva segmente de produse la care preţurile au înregistrat aceeaşi rată de creştere în cele două ţări vecine, în 2006 faţă de 2005. Acestea sunt iaurtul, cu o creştere de 11%, detergenţii de rufe (+6 %) şi pralinele (+10 %). "În ciuda dezvoltării mai puternice a comerţului modern, continuăm să plătim preţuri semnificativ mai mari pe produse de larg consum, decât o fac bulgarii", informează studiul GFK.
Şi în ceea ce priveşte nivelul cheltuielilor pentru bunurile de larg consum , acestea au crescut în România cu 12% în primele şase luni ale acestui an, ritm superior celui din ţările vecine. "În timp ce ratele trimestriale de creştere la bulgari se ridică la 4%, în medie, în România apetitul pentru consum a condus la creşteri de 12% în moneda naţională în primele şase luni ale anului 2007.Dezvoltarea comerţului modern a contribuit semnificativ la trendul ascendent al consumului, el atingând pragul de 37% în 2007, faţă de 32% în 2006, în timp ce la vecinii noştri ajunsese, anul trecut, la 23%", se mai arată în studiul citat.
Un aport semnificativ în dezvoltarea comerţului modern în România l-a avut expansi