Comerţul tradiţional a fost depăşit în acest an de cel modern, reprezentat de marile reţele de magazine, potrivit reprezentanţilor Consiliului Concurenţei. "În raportul de acum un an, noi estimam comerţul tradiţional la 55% din piaţă şi marile lanţuri la 45%. În urma investiţiilor făcute de marile reţele, cuplat cu insolvenţe ale micilor magazine, comerţul modern l-a depăşit în acest an ca pondere pe cel tradiţional", a declarat marţi Valentin Mircea, membru al plenului Consiliului Concurenţei, la seminarul "Romania Retail Forum", organizat de Mediafax. El a arătat că se aşteaptă ca în viitor să aibă loc achiziţii între lanţurile de retail, perioada în care se făceau investiţii de tip green-field în comerţ nemaifiind de actualitate.
"Ne aşteptăm să se cumpere unele pe altele. În Germania sunt doar cinci lanţuri, în Austria două. Vom fi mult mai atenţi la asemenea operaţiuni de concentrare, vom avea obiecţii şi poate chiar refuzuri, dar asta mai târziu", a mai spus Mircea. Nici subiectul preţurilor practicate de retaileri nu a fost ocolit. "Vizavi de plângerile legate de faptul că preţurile sunt prea mari în magazine, suntem încă mult sub media europeană, dar ele sunt mari pentru puterea de cumpărare a românilor. Ele pot fi scăzute nu prin reglementări, ci prin concurenţă", a adăugat Valentin Mircea. Pe de altă parte, preşedintele Romalimenta, Sorin Minea, a atras atenţia că agricultura din România consumă mai mult decât produce, iar în ultimul an produsele care s-au scumpit cel mai mult au fost cele autohtone.
"Aportul agriculturii la bugetul de stat a scăzut. În acest moment, agricultura românească consumă mai mult decât produce. Agricultura românească e sublimă, dar lipseşte cu desăvârşire. (...) În agricultură aruncăm bani fără să dezvoltăm nimic. Aţi observat că produsele care se scumpesc sunt cele româneşti?", a comentat Minea. Criticile sale s-au