Proaspăt intrată “în pâine”, noua şi controversata instituţie pentru reglementarea mass-media din Ungaria a declanşat deja primul scandal. Autoritatea Naţională pentru Media şi Comunicaţii (NMHH) a început o anchetă, după ce un post de radio a difuzat o piesă a rapperului Ice-T. Forul a intrat în vigoare la 1 ianuarie, o dată cu noua lege a mass-media, care prevede, printre altele, că jurnaliştii sunt obligaţi să îşi divulge sursele dacă interesele de securitate naţională o cer.
În motivarea deciziei de a iniţia ancheta în cazul postului Tilos, NMHH a explicat că piesa respectivă “poate influenţa negativ dezvoltarea minorilor” şi că nu ar fi trebuit difuzată decât după ora 21:00. Melodia “Warning, it’s On” fusese transmisă la ora locală 17:30, iar versurile sale sunt bogat condimentate cu termeni argotici şi îndemnuri la violenţă.
Potrivit noilor prevederi ale legislaţiei privind mass-media, adoptate în decembrie 2010, Autoritatea Naţională pentru Media şi Comunicaţii poate cere amendarea radiourilor, televiziunilor şi publicaţiilor cu până la 700.000 de euro pentru violarea “interesului, moralei şi ordinii publice”. Principala problemă legată de funcţionarea şi de puterea de decizie a forului este, potrivit criticilor săi din Ungaria, dar şi din Germania sau Marea Britanie, că poate aprecia după bunul său plac dacă şi în ce fel un anumit mijloc mass-media aduce atingere interesului public sau naţional. Legislaţia nu prevede definiţii clare pentru aceşti termeni-cheie. Mai trebuie menţionat faptul că toţi cei cinci membri ai NMHH sunt fie politicieni din cadrul partidului de guvernământ (FIDEZS, conservator), fie apropiaţi ai partidului.
Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa (OSCE) avertiza, anul trecut, că legea “pune în pericol independenţa editorială şi pluralismul media”. Într-un comunicat al Ministerului britanic de Externe se