Cu doar 94.541 de autoturisme înmatriculate în 2010, piața românească a coborât sub nivelul din 2003. În acest an este prognozată reluarea timidă a creșterii, după trei ani de recul.
Nu mai este un secret pentru nimeni că piața auto din România a intrat, începând din 2008, pe un trend descendent, care a culminat în 2010 cu revenirea la o valoare a înmatriculărilor de autoturisme mai mică decât în urmă cu șapte-opt ani.
Totuși, în spatele cifrelor corespunzătoare înmatriculărilor se ascund evoluții cel puțin interesante ale mărcilor care s-au zbătut fie pentru o cotă de piață cât mai bună, fie pentru menținerea unui nivel acceptabil al profitabilității. Dacă luăm ca referință 2007, ultimul an în care evoluția pieței nu a fost afectată de criză, se poate observa că, în afară de Dacia, liderul incontestabil al înmatriculărilor, clasamentul cotelor de piață era dominat de francezii de la Renault (9,22%), urmați de Volkswagen, Skoda și Opel. La finalul lui 2010, însă, Renault este nevoit să accepte poziționarea pe locul trei, după Dacia și Volkswagen, cu o cotă de numai 8,31%. În ciuda faptului că oficialii reprezentanței din România ai companiei din Hexagon au declarat în toată această perioadă că țintesc, dacă nu o majorare a cotei de piață, măcar o menținere a acesteia.
Strategii diferite
În timp ce Renault a apelat la reduceri importante de prețuri, oferte promoționale și servicii financiare cât mai atractive, preferând să sacrifice o parte din profit pentru volum, importatorii altor mărci, precum Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW sau Ford, au decis să nu intre în jocul ofertelor. De altfel, conform oficialilor Ford, escaladarea unui război al ofertelor promoționale și scăderea prețurilor este de natură să aducă grave prejudicii atât bugetului companiei, cât și imaginii brandului sau chiar clienților care vor avea maşini cu o valoare de revânza