Credeţi că maneliştii români ştiu ce cântă? Reporterii Adevărul au stat de vorbă cu câţiva din maeştri manelelor din zilele noastre pentru a afla ce este „maneaua” în concepţia lor.
„Consider că trebuie să cunoşti noţiuni muzicale. Dacă eşti priceput te poţi inspira din alte genuri”, explică Dan Bursuc.
Instrumentist, compozitor, manager, producator muzical, Dan Bursuc este în prezent preşedintele Asociaţiei Muzicanţilor şi Lăutarilor Rromi din Romania (A.M.L.R.R). Unul din pionierii manelelor de azi, el a lansat artişti ca Adrian Minune, Vali Vijelie şi mulţi alţii care domină o piaţă muzicală ce a prins contur în anii 2000 în România. Viitor întreprinzător al unei şcoli profesioiste de muzică, Bursuc spune că nu cunoaşte foarte multe despre provenienţa cuvântului „manea”, dar că este un gen de muzică ale cărui versuri se inspiră din viaţa de zi cu zi. Dar nu face asta şi hip-hop-ul?
Maneaua, cântec de dragoste
Bursuc consideră că această muzică a devenit populară tocmai pentru mesajul pe care îl transmite şi în care foarte mulţi dintre ascultatori se regăsesc. Compozitorul de manele spune despre breasla sa că „toţi ne-am bazat pe talent. De mici am învăţat un instrument de la cineva din familie sau din satul în care stăteam”.
CLICK pe imagini pentru fotogalerie!
„Nu există gen de muzică prost, pentru că se cântă pe note”
Vali Vijelie ne spune că, în limba rromani, cuvântul „manea” înseamnă „turcească”. Artist consacrat în industria manelelor de azi, Vali Vijelie şi-aduce aminte cum Romica Puceanu, la insistenţele producătorului, a fost nevoită să numească mai multe melodii „manea” (de exemplu melodia „Şaraiman” ) întrucât denumirea de „turcească” nu corespundea cerinţelor din acele vremuri. Într-adevăr, şi în dicţionarul explicativ al limbii române maneaua este definită ca un cântec de