Toate bufnițele este un roman excelent și foarte bine scris (câtuși de puțin „manierist“), pe o pendulare inteligentă între setul de experiențe ale unui personaj copil în al doilea război și traversând socialismul real românesc – și cel al unui învățăcel, al lui, care își obține cartea de identitate în zvăpăiații ani 2000.
Între prozatorii generației sale, Filip Florian ocupă un loc central, tocmai prin particularitățile impuse dintr-o dată, de la debutul editorial, pe cât de mult amânat, pe atâta de aclamat critic și public.
Se crede că afirmarea unui tânăr scriitor este consecința unei concordanțe între așteptările unui anumit moment literar și cartea sau cărțile care le împlinesc în cea mai mare măsură. Ar fi suficient ca „oferta“ să cupleze cu „cererea“ pentru ca, într-un fel de economie de piață culturală, autorul respectiv să se impună rapid, trăgând apoi profit din succesul adaptării. În realitate, lucrurile stau destul de diferit. Se impune nu autorul conformist și mimetic, care își face calcule de concordanță, ci – anume – cel care forțează schema constituită, o contrariază, o bruschează și pariază pe o particulară inactualitate. Sistemul se adaptează, el, la noutatea de viziune și formulă și se reorganizează, pe nivel, în jurul ei pentru a o integra și asimila.
Astfel, proza generației încă-tinere a fost obligată să se definească (nu exclusiv, firește) prin romanele a-generaționiste și non-contextuale ale lui Filip Florian, de la Degete mici (2005) la Toate bufnițele (2012). Filip Florian iese din formatul cotidian, ca și din formula, de tot mai mare impact, a ego-prozei autenticiste, pentru a crea lumi ficționale cu o autonomie a lor și o specificitate nereductibilă la experiențele de viață ale autorului.
Lumea aceasta ficțională, altfel în fiecare roman, are adâncime și complexitate, într-o scriitură a