O sesizare telefonică, trimisă prin fax sau depusă la sediul Inspectoratului Teritorial de Muncă este suficientă. Inspectorii rezolvă cazul în câteva zile. În an de criză, când patronii sunt dispuşi să cheltuie cât mai puţin pentru plata salariilor, zeci de angajaţi reclamă că nu îşi primesc drepturile legale. Nu trece nicio zi fără ca inspectorii de muncă să primească măcar o sesizare. „Practicarea muncii fără forme legale, neacordarea drepturilor salariale, a tichetelor de masă sau a concediilor de odihnă, nerespectarea programului de lucru sau reţinerea abuzivă a carnetelor de muncă sunt principalele probleme sesizate de angajaţii din judeţ. De cele mai multe ori reclamaţiile sunt întemeiate“, spune inspectorul Daniel Ghiţă, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Olt.
Angajatul are doar de câştigat
Inspectorii de muncă îi încurajează pe olteni să reclame neregulile sesizate la locul de muncă. „Sesizarea poate fi şi anonimă. Angajatorul nu va afla cine a depus reclamaţia respectivă, iar de fiecare când ni se sesizează ceva îl obligăm pe angajator să acorde drepturile salariale ale angajaţilor. Oamenii au doar de câştigat dacă spun problemele prin care trec la serviciu“, explică Daniel Ghiţă.
Cu toate încurajările, salariaţii se tem de urmări. „Ni s-a întâmplat de mai multe ori să nu ni se ofere tichetele de masă şi să fim chemaţi la serviciu sămbăta sau să nu ne luăm decât o săptămână de concediu pe an. Suntem foarte mulţi angajaţi la această societate, însă niciunul dintre noi nu a îndrăznit să reclame aceste probleme. Acum, când toţi ne ameninţă cu şomajul, ne mulţumim cu cea ce ni se oferă, numai să avem serviciu“, spune, dezamăgită, Mirela Bădui, angajata unei croitorii din Slatina.
Unde trimitem sesizarea
Salariatul are la dispoziţie trei metode pentru a face o sesi