Alexandru Solomon a produs un excelent film-documentar-investigatie-portret. Canalul Arte l-a difuzat de 1 Decembrie, HotNews.ro l-a rezumat aici, iar pelicula o puteti viziona aici. Ma voi referi mai putin la curajul abordarii, la personajele recompuse din detalii semnificative, la documentarea minutioasa si imaginile inedite. Toate la un loc merita aprecierea celor mai priceputi in arta filmului. Ca jurnalist, remarc simbolistica ingenioasa si inspirata a peliculei. Primii pestisori misca din coada acasa la Dan Voiculescu.
Urmariti cu atentie filmul: Dan Voiculescu, imbracat lejer, zburda prin mica sa imparatie cu holuri lungi tapetate cu tablouri. La intrare, zarim incrustate in zid cateva acvarii albastre cu pestisori colorati, inofensivi. La biroul sau, Voiculescu vorbeste de sub un tablou cu Voiculescu. Ochiul din spatele camerei il vede dublu: in viu si pictat. Imaginea urca incet de pe fata vie pe chipul zugravit. Tabloul imita trasaturile aristocratiei. Cel viu se misca grobian. Raspunde ca un actor cand e intrebat unde s-au dus banii Securitatii?
Urmeaza un prim desen animat. Apare si primul rechin. Inoata ranjind in urma unui vapor care aduce lingouri de aur si tenacuri cu dolari din tari straine. Le urmareste, sare pe mal si inghite rapid incarcatura vaporului.
Alt peste mare: fostul ofiter DIE Ioan Niculae sparge valurile intr-un iaht luxos. Si el are, acasa, acvarii si pesti. Vedem imagini cu Niculae filmate prin peretii de sticla strabatuti de mici umbre tacute. O zenzatie ciudata, aproape ireala: Niculae si lumea subacvatica parca s-au contopit.
Inca un desen animat: fabricile comuniste dispar maruntite intr-o uriasa masina de tocat. Din ea, se scurge o pasta rosie. Se transforma in vile, masini luxoase si iahturi, fireste. Apare un fel de robotel, le admira, topaie multumit. Desenul animat il transforma