Marii investitorii în proiecte logistice ocolesc România din cauza infrastructurii foarte slabe, dar şi a plăţii TVA la facturare şi nu la încasarea banilor. Lipsa marilor depozite duce la majorarea cu 10-15% a preţurilor finale ale produselor comercializate în România, apreciază mai mulţi specialişti în domeniu. În special, este vorba de produsele alimentare care ajung pe rafturile supermarketurilor la preţuri mult mai mari decât în multe dintre ţările Uniunii Europene. “Continuăm investiţiile, dar din păcate România este în urmă. Dacă vorbim de investiţii, trebuie să ne uităm la mai mulţi factori. În primul rând la infrastructură autostrăzi, terminale, calea ferată, infrastructura intermodalară. Toate acestea lipsesc”, a declarat Dragoş Geleţu, director general KLG Logistics România. Acesta a mai adăugat că este importantă şi infrastructura soft, adică tot ce înseamnă partea de fiscalitate, legislaţie, vamă, deci totalitatea factorilor care facilitează importurile, dar şi partea comercială, respectiv marketingul şi promovarea. În opinia sa, autorităţile trebuie să sprijine acest domeniu. “Cu cât ajutăm mai mult companii mari să vină în România cu atât profităm mai mult din asta”, a arătat Geleţu.
De ce avem preţuri mai mari decât în UE
Toate aceste lipsuri se reflectă în preţul final al produselor. “În România din păcate avem un minim de 10-15% din partea de costuri logistice, din cauza infrastructurii, aceasta se traduce prin toate aceste neajunsuri. Asta înseamnă că românii cumpără mai scump decât un neamţ, un olandez, produsele fiind mai ieftine în afară decât în România”, a arătat reprezentantul KLG Logistics.
Pe de altă parte, Ion Lixandru, vicepreşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri, a arătat că dezvoltarea logistică a avut la bază doar consumul, neavând suportul dezvoltării infrastructurii.
“Cel mai bine ar fi s