Intr-o tara unde traficul devine tot mai greu de suportat, iata ca nu explodeaza segmentul supermini si nici clasa B. In Romania, SUV-urile sunt campioanele cresterii si nu par sa dea inapoi. Fie ca vorbim de off-road-ere, SUV-uri sau crossover, vehiculelor 4X4 le merge tare bine, iar "gipanele", asa cum sunt ele alintate, umplu strazile chinuite ale marilor orase.
Care este secretul povestii de dragoste dintre romani si gipane? La ce se gandesc oamenii cand le cumpara? Iata o mica insiruire de motive, mofturi si lucruri pragmatice.
1. Sa impresioneze, sa epateze. Exista multi soferi (si nu doar in Romania) care cred ca un 4x4 te scoate din multime, iti lipeste o eticheta de om puternic, te face extrem de actractiv. Cel care-si cumpara un SUV stie ca ia "mai multa masina", iar dimensiunile peste medie si garda la sol mai mare fac sa-ti para ca pe masina e din start lipita o eticheta pe care scrie "Da-te din fata mea, fa-mi loc".
Exista cazuri cand in trafic poti vedea soferi de SUV care scot capul pe geam si admonesteaza soferi de masini de clasa mica: "Fa-mi loc, ba, ca daca nu ma urc pe tine!" Tocmai asta e ideea, soferul de gipan vrea sa stea deasupra, sa se uite de sus la toti, sa aiba un avantaj care sa-i faca placere de fiecare data cand defileaza prin trafic.
2. Senzatia de siguranta. Par impenetrabile, inalte, bine facute, au aspect de fortarete care pot proteja ocupantii. La ciocniri la viteza mica, afirmatia e adevarata, SUV-ul scapa bine, celalalt vehicul iese serios sifonat. Insa ar fi gresit ca credem ca SUV-ul e o masina impenetrabila.
Studiile despre siguranta SUV-urilor sunt contradictorii: unele spun ca pasagerii au sanse mai mari sa scape teferi din accidente, iar alte studii spun ca SUV-urile se rastoarna usor si, drept consecinta, pasagerii sunt dezavantajati de astfel de masini.
3