Ca să ajungă din Constanţa la unguri, şoferii pierd peste 14 ore, chinuindu-se să străbată aproape 900 kilometri. În timpul ăsta, vecinii din Ungaria ajung lejer până în Rotterdam.
Au transmis asta chiar autorităţile. Partea tristă este că am fi putut străbate drumul de la Constanţa la Nădlac, la graniţa cu ungurii, în doar şapte ore. Asta dacă autorităţile ar fi promis mai puţin şi ar fi făcut mai mult în ceea ce priveşte construcţia de autostrăzi.
Practic, românii ar fi putut străbate lejer acest traseu dacă ar fi fost gata la timp autostrada A1 (Coridorul IV Paneuropean), proiectată pe traseul Bucureşti - Piteşti - Sibiu - Timişoara - Arad - Nădlac. Traseul s-ar fi legat la autostrada A2 Bucureşti - Constanţa. În total, este vorba de 779 km de autostradă, care ar fi putut fi străbătuţi în circa şapte ore.
Şi cu toate astea, nu se ştie când vom reuşi această performanţă. La multe segmente de drum lucrările fie nu au început deloc, fie au fost abandonate, cum e cazul la tronsonul Arad-Nădlac, de pildă. În total, în România sunt în lucru acum circa 250 de kilometri de autostrăzi, potrivit datelor Companiei Naţionale de Drumuri.
O problemă invocată de guvernanţi este cea legată de finanţare, deşi avem la dispoziţie fonduri europene care stau nefolosite. Mai mult, chiar şi când construim, o facem scump şi încet, după cum o confirmă şi o investigaţie a Consiliului Concurenţei, finalizată recent.
Construim de trei ori mai scump ca bulgarii
Potrivit datelor prezentate ieri de Concurenţă, bulgarii au construit de trei ori mai ieftin ca noi. Dacă ei au cheltuit, estimativ, 2,4 milioane de euro pentru un kilometru (km) de autostradă în zona de câmpie, noi am dat în medie 6,9 milioane euro pentru un kilometru la şes. Mai mult chiar decât i-a costat pe vecini kilometrul la munte. Astfel, bulgarii au ajuns să aibă o reţea de autostrăzi de dou