„Bunăăăă, ce faciiiiii?“, probabil că ai primit un astfel cel puţin o dată în viaţă. Poate chiar de curând. Este un fenomen larg răspândit pe reţelele sociale, pe întreg Internetul, şi este mai ales sprijinit de mesageria instant pe telefoanele mobile. Dar de ce adăugăm extra litere când nu e nevoie?
Moda prelungirii cuvintelor cu prea multe litere a venit de la adolescenţi, de la tinerii cu telefoane mobile sau acces la Internet. Şi nu în mailuri, acolo este un alt protocol de scriere, ci în programele de mesagerie instant şi în SMS-uri, scrie „The Atlantic“. Oamenii simt nevoia să transmită mai mult, dar nu neapărat în mai multe cuvinte şi se pare că femeile sunt motorul acestui fenomen.
Moda de la tineri, pe măsură ce telefonia şi Internetul au devenit tot mai populare, a fost preluată şi de adulţi, de cei mai în vârstă. Autoarea articolului, Jen Doll, dă exemplu un mesaj primit de mama ei (60 de ani) care i-a scris textul cu majuscule. Oameniiiii voooor să scrie cu multe litere şi mai ales cu multe vocale. Sali Tagliamonte, lingvistă la Universitatea din Toronto, a dedicat ultimii ani cercetării acestei manifestări.
Tagliamonte a analizat aproape 4 milioane de cuvinte şi a descoperit un tipar. „Această reduplicare a literelor nu este de capul ei“, a spus aceasta. Se pare că unele litere, cum ar fi a sau e sunt mai predispuse să ajungă sub „focul“ multiplicării. În general, cuvintele sunt lungite cu două sau trei litere la un moment dat. Multiplicarea apare mai ales în mediile în care comunicarea se petrece foarte repede, mailul este puţin mai departe de asta, iar femeile sunt în fruntea acestei mode.
Cine sau ce duce la aşa ceva? În parte, scăderea standardelor faţă de limba scrisă, mai este şi dorinţa de exprimare independentă şi unică, iar timpul scurt în care cineva redactează un mesaj înseamnă că trebuie să transmită (sau să pară că