Dupa o lunga perioada de asteptare, se pare ca raportul ANAF privitor la evolutia pretului benzinei se afla pe masa guvernului, iar concluzia generala este ca, in 2010, cresterea pretului cu 20% nu se justifica.
Printre concluziile mentionate in raport si citate de Mediafax sunt si urmatoarele doua:
1. In ceea ce priveste evolutia cotatiilor de bursa pentru titei s-a constatat ca, la inceputul anului 2010, cotatia a fost de 80 dolari pe baril, pentru ca la 15 decembrie 2010 petrolul sa fie tranzactionat la circa 90 dolari. Fata de aceste date nu se justifica cresterea de circa 20% a pretului la pompa.
2. In ceea ce priveste evolutia raportului de schimb dolar/leu se arata ca la 7 ianuarie 2010 cursul de schimb era 2,9089, iar la 13 ianuarie 2011 de 3,2350, rezultand “o crestere nesemnificativa, de natura sa nu justifice cresterea de circa 20% a pretului la pompa”.
Acum, sa facem cateva calcule pentru a vedea cat de “nesemnificativ” a fost impactul cresterii pretului petrolului. La un pret de 80 de dolari/baril si un curs de 2,9 lei/dolar, barilul de petrol costa 232 lei. La un pret de 90 de dolari si un curs de 3,235, barilul costa 291 lei, respectiv cu 25% mai mult.
Pentru ANAF majorarea de 25% este nesemnificativa, insa daca luam in considerare faptul ca pretul petrolului reprezinta aproximativ o treime din pretul final al benzinei rezulta ca majorarea de 25% determina o majorare cu 8,25% a pretului benzinei la pompa (25%*0.33=8,25%). Este neseminificativ procentul de 8,25%?
Mai departe, accizele au o pondere de ~30% in pretul final de vanzare, iar cresterea cu 3% a accizelor determina o crestere cu 1% a pretului. In plus, cresterea TVA la 24% a determinat cresterea pretului cu 4,2%.
Per total, avem influenta de 8,25% datorata evolutiei pretului petrolului, si 5,2% cresterea taxelor. Cu