Primul tren a ajuns în Arad în anul 1858 şi venea de la Curtici.
Fotografii cu trenuri de epocă, locomotive, accesorii de peste 100 de ani şi o călătorie cu trenul. Aşa au sărbătorit arădenii 140 de ani de existenţă a tronsonului de cale ferată Arad-Timişoara. Numai că istoria căii ferate arădene este mult mai veche: primul tren a intrat în gara Arad în 1858, de la Curtici. În acest context, Aradul va primi şi o locomotivă, prototipul seriei 131.001, care a intrat în patrimoniul Prefecturii Arad şi care este reabilitată la SC Astra Vagoane Călători SA.
„Drumul de fier" al austriecilor
Proiectele legate de calea ferată în Ardeal şi Banat au depins de planurile Imperiului Austro-Ungar. Prima cale ferată care nu a folosit tracţiunea animală a fost Oraviţa-Baziaş, utilizată pentru transportul cărbunelui.
Vagoanele erau tractate pe acest veritabil drum de fier de locomotive cu abur aduse din Austria. Însă, tronsonul Arad-Timişoara nu s-a bucurat de susţinerea politică a autorităţilor vremii, care, deşi erau formate din austro-ungari, aveau cam aceleaşi metehne ca şi cele româneşti de azi, aşa că trei proiecte elaborate în aproape 40 de ani, de către diferiţi proiectanţi, nu au fost transpuse în practică. Primul proiect al liniei ferate de la Budapesta la Arad şi Timişoara a fost elaborat în anul 1833 de constructorul Friederich List, care a propus o variantă cu tracţiune cabalină. Proiectul său era considerat greoi şi nu a avut susţinerea necesară a reprezentanţilor Budapestei pentru a-l putea pune în practică.
Apoi, au urmat alte încercări, ale altor constructori, dar fără succes. În 1848, contele Istvan Szechenyi întocmeşte un proiect similar, dar cu tracţiune cu locomotive cu abur. Administraţia maghiară l-a acceptat, dar nu l-a pus în practică niciodată, pentru că perioada Revoluţiei de la 1848-1849 a fost o perioadă de stagnare a cons