Diminuarea cu 15% a cheltuielilor de personal decisă de Executiv în luna martie repune pe tapet metoda zilelor neplătite pentru funcţionari, aplicată în urmă cu patru ani. Sursa: Gabriel Miron
Funcţionarii care au scăpat de restructurare trebuie să facă faţă acum unor noi provocări. Pentru că Guvernul vrea să reducă cu 15% cheltuielile cu personalul şi organigramele sunt oricum subdimensionate s-a ajuns la concluzia că singura metodă care poate fi aplicată este să-i trimită pe funcţionari acasă fără bani.
Jurnaliştii de la Ziarul de Iaşi scriu că primii angajaţi ai Ministerului Muncii chemaţi să semneze o cerere de concediu fără plată de o zi în luna mai (ccea ce presupune o diminuare cu 5% a salariului) au fost cei ai Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS), unde s-a constatat că bugetul pe trimestrul II al acestui an nu poate acoperi cheltuielile cu salariile.
Reduceri şi concedieri
În luna martie, surse oficiale au declarat că premierul Victor Ponta a cerut miniştrilor să prezinte propuneri pentru reducerea cu 15% a cheltuielilor cu personalul şi a cheltuielilor cu bunuri şi servicii.
Sursele au declarat atunci că posturile vacante din administraţie nu au mai fost bugetate în acest an prin legea bugetului, astfel că reducerea cu 15% a costurilor de personal va putea fi operată prin tăieri ale cheltuielilor salariale, prin disponibilizări sau prin cele două măsuri combinate.
Premierul Ponta a declarat ulterior că reducerea cu 15% a cheltuielilor de personal poate presupune şi reducerea numărului de posturi “ocupate inutil”, iar ministrul Finanţelor a arătat că diminuarea cu 15% presupune o reducere, în medie, a numărului de personal la nivelul aparatului central, existând posibilitatea ca în unele ministere să fie efectuate şi concedieri.
Potrivit unui document guvernamental, pentru tăierea cheltuielilor s-a o