Ilona Rizea, profesoară de română a Colegiului Național "Jean-Monnet", din Ploiești, a rezolvat pas cu pas subiectele pentru EVZ. Potrivit dascălului, chiar și elevii slabi ar fi trebuit să poată obține cu ușurință nota șapte. Sursa: AGERPRES
Subiectul I:
1. Sinonime pentru pace-liniște, calm, armonie a uimit- a surprins, a mirat
2. Rolul cratimei din secvența s-o ajut- din punct de vedere fonetic elidarea vocalei "ă", elidarea unei silabei și pronunția mai rapidă
3. Construcția unei locuțiuni sau expresii cu substantivul inimă- a avea pe cineva la inimă, a-și da inima pentru cineva. Exista pericolul de a scrie o construcție polisemnatică de genul "el este inima mea"!
4. Tipul de perspectivă narativă din textul citat- perspectivă subiectivă
5.Câmpul semantic al cuvântului "familie" - mătușă, copii, părinți
6. Două motive literare din text- motivul moștenirii, motivul călătorie
7. Valoarea expresivă a verbelor la timpul imperfect din text- trebuiau să menționeze că imperfectul conferă caracter evocator, dorința naratorului de a readuce în prezent întâmplări ale trecutului. Puteau vorbi despre un timp al continuității.
8. Două trăsături ale genului epic cu exemple din text- este o narațiune la persoana I, cu un narator personaj. Trebuiau să exeplifice cu personajele care apar în text
9. Să comenteze o secvență de text - secvența conturează portretul fetei, scoțând în evidență puritatea ei. Imaginea este proiectată într-un cadru natural, iar accentul cade asupra ingenuității.
Subiectul II:
La textul argumentativ, spune profesoara, trebuiau să dovedească că știu construcția unui astfel de text și să aibă mare grijă la tehnică. Era important ca elevii să găsească două argumente și să fie cât mai coerenți în exprimare. Subiectul era menit să verifice cultura generală a elevilor.
Subiectul III:
"Era o cer