Bugetarii de sacrificiu
De doua saptamani, dascalii nu mai intra la ore si un ministru оnca nenumit оn functie оi da оn judecata pe motiv ca greva ar fi ilegala. Atat de pestritul nostru guvern are o mentalitate de vechil: оsi plateste palmasii оn bataie de joc si i se pare de-a dreptul scandalos ca acestia sa pretinda mai mult. "N-am de unde!", zice el din varful buzelor. Numai ca palmasii, care au auzit оn atatea ori acest raspuns si s-au cam saturat de el, par decisi sa nu se mai lase оmbroboditi ca altadata. Asa ca guvernul se face ca cedeaza: "Bine, va dau 1,1% din PIB pentru proiecte de investitii si modernizari, iar salariile vor creste cu 8% оn doua etape." Оnsa dascalii declina oferta.
E justificat refuzul marinimiei guvernamentale? Sa vedem. Despre banii pentru proiecte nu sunt prea multe de spus, caci, neprecizandu-se sursele de finantare, au exact valoarea unei amagiri. Eventuala lor alocare atarna de un lant de "daca": daca se vor оntocmi proiecte, daca ele vor fi concepute ca la carte, daca vor primi avizele necesare etc. Si, apoi, nu trebuie sa uitam ca proiectele sunt, la noi, un consistent izvor de coruptie...
Mai delicate sunt lucrurile cu salarizarea. Sistemul de retribuire a bugetarilor romani este unul dintre cele mai inechitabile din Europa. Practic, el nu urmeaza alta regula decat aceea a bunului plac. Prin alte parti, exista un raport fix оntre baza si varf, оntre salariul femeii de serviciu si al ministrului. Si orice crestere salariala se reflecta proportional pe fiecare treapta a ierarhiei. Bugetarii romani sunt оnsa de doua feluri: de rand si privilegiati. Primii au salarii de mizerie, оn vreme ce ultimii primesc retributii confidentiale. Оntrebarea de bun simt e: daca statul e asa de sarac, de ce anumite categorii de bugetari sunt platite (la scara romaneasca) regeste, pe cand altele, incluz