Tudor Giurgiu, preşedintele onorific al TIFF, spune că organizarea unei Caravane a filmelor reprezintă o modalitate de promovare a producţiilor româneşti. Cum a luat naştere această Caravană?
România este ţara cu cea mai mică densitate de ecrane de cinema la 100.000 de locuitori şi până când autorităţile vor lua măsuri - dacă vor lua - trebuie găsită o alternativă, astfel încât mersul la cinema să devină, uşor-uşor, un obicei. În multe oraşe ale ţării au fost desfiinţate sălile de cinema.
Tinerii au uitat de tradiţia mersului săptămânal la cinematograf şi optează pentru diferite forme de entertainment cu rol educativ îndoielnic. Caravana este o modalitate prin care pot fi promovate filmele româneşti şi succesele pe care cinematografia românească le-a înregistrat la festivaluri le internaţionale.
Ideea caravanei este, până la urmă, o reîntoarcere la ceea ce se întâmpla în anii ‘60, când filmele circulau prin ţară şi în felul acesta. Se vede că ne-am întors în timp şi e nevoie de astfel de demersuri.
Codaşii Europei
De ce în România anului 2009 sunt atât de multe oraşe care nu au cinema?
Suntem codaşii Europei în ceea ce priveşte numărul cinematografelor funcţionale în ţară, iar principala cauză o reprezintă interesul scăzut al autorităţilor faţă de acest subiect. Iar starea deplorabilă a cinematografelor, acelea care mai există, determină scăderea numărului de spectatori de la an la an.
După ‘90, nu au existat nicio viziune coerentă şi nicio strategie în ceea ce priveşte soarta acestor săli. Într-o ţară normală, cineaştii s-ar fi legat de copaci în faţa unui cinematograf ce urma să se transforme în cazinou sau cârciumă. Noi, însă, am privit neputincioşi la un fenomen aproape ireversibil.
Nu credeţi că o astfel de Caravană încurajează autorităţil