Şoferii din România scot din buzunar de două ori mai mult pentru un litru benzină decât în 2009, majorarea preţului la carburanţi fiind cea mai ridicată din rândul statelor membre UE din afara zonei euro, reiese din datele Comisiei Europene.
Preţul unui litru de benzină s-a majorat, la pompă, cu 95,9% de la începutul anului 2009 şi până la jumătatea lunii mai a acestui an, respectiv de la 2,8 lei, la circa 5,5 lei, potrivit datelor Comisiei. Astfel, dacă în 2009, dintr-un salariu mediu net de circa 1.350 de lei, un şofer putea cumpăra în jur de 470 de litri de benzină, echivalentul circa 10 plinuri, patru ani mari târziu, dintr-un salariu mediu net pe economie de 1.610 lei, un şofer poate achiziţionat cu aproape 200 de litri de combustibil în minus, respectiv şase plinuri.
A doua cea mai mare scumpire s-a înregistrat, în această perioadă, în Ungaria, unde preţul benzinei a crescut cu circa 80,2%, pe locul trei clasându-se Letonia cu o majorare de 75,9%.
Cel mai puţin s-a scumpit benzina de la pompele din Suedia, unde preţul a crescut cu aproximativ 34,5%.
Topul scumpirilor benzinei, la pompă, în statele din afara zonei euro*
Sursă: calcule gândul pe baza datelor Comisiei Europene. *Estonia, care a aderat la zona euro la începutul anului 2011, nu a fost inclusă în aceste calcule
Dacă luăm în calcul preţul benzinei fără taxe şi impozite, mai exact, preţul la care companiile petroliere vând carburantul, acesta s-a majorat în România cu peste 154%, în perioada analizată, al doilea cel mai ridicat nivel în rândul statelor care nu au aderat la euro, respectiv Bulgaria, Cehia, Danemarca, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Suedia şi Marea Britanie.
Companiile petroliere din Polonia au majorat preţurile cu 154,5% din 2009 şi până în prezent, cel mai ridicat nivel în rândul statelor analizate.
Estonia nu a