Marii retaileri continuă expansiunea şi atrag clienţii prin oferta diversifi cată, dar şi prin preţuri cât mai mici. În aceste condiţii, vechile alimentare şi micii buticari sunt măturaţi de pe piaţă. Sursa: RĂZVAN VĂLCĂNEANȚU
Extinderea accelerată a lanţurilor străine de magazine pare ciudată, dacă ne uităm la datele statistice, care indică un consum al populaţiei încă redus.
Şi totuşi, criza este cea care le asigură succesul: dezvoltarea reţelei e mai ieftină acum, iar o reţea mai mare înseamnă costuri mai bune de aprovizionare, deci preţuri mai mici pentru consumatori. Aşa că vânzările continuă să le crească.
Strategia marilor retaileri în ultimul timp este mai ales aceea de a fi cât mai aproape de consumatori, înlocuid buticurile şi alimentarele de cartier. Aşa au apărut magazinele Shop&Go ale Mega Image, ajunse în prezent la 100 de unităţi, ori reţeaua Carrefour Express, cu şapte unităţi.
Şi nemţii de la Metro Cash&Carry au atacat segmentul magazinelor de proximitate, dezvoltând franciza LaDoiPaşi, ajunsă la peste 700 de contracte.
"Dezvoltarea retailerilor se explică prin schimbarea consumatorului, care nu mai vrea să cumpere de la alimentare şi chioşcuri, din considerente de preţ. Diferenţa aceea mică de preţ face departajarea între independenţi şi reţele", ne-a declarat Mihai Pop, manager în cadrul companiei de consultanţă EY România. Unele companii au început să introducă sau să testeze şi programul de noapte, pe care mizau ca avantaj buticarii.
Dezvoltare şi la sate
Cea mai agresivă expansiune au avut-o belgienii de la Mega Image, care au ajuns la cea mai mare reţea de supermarketuri din România, cu 253 de unităţi. Aceştia au început să se dezvolte şi în zona rurală, deschizând magazine în comunele din jurul Bucureştiului. Extinderea le-a adus anul trecut o creştere a vânzărilor de 43% şi o majorare de peste trei ori