Tarom trebuie să schimbe modelul de business, să o ia de la zero. Trecerea la low-cost sau introducerea de zboruri lung-curier nu vor salva compania, a declarat Nicolae Demetriade, fost manager al companiei, care şi-a dat demisia din funcţia de administrator - director executiv în octombrie.
Credeţi că soluţia de salvare a companiei Tarom ar putea fi low-cost-ul?
Nicolae Demetriade: Soluţia pentru Tarom este să-şi adapteze activitatea la piaţă. Nu există modele de business general valabile şi câştigătoare. Comparaţi situaţia Blue Air cu cea a Wizz Air, amândouă fiind low-costuri. Câştigă cel care investeşte cât mai mulţi bani, pe termen lung – acest lucru fiind posibil numai cu investitori privaţi. Aviaţia nu mai este rentabilă. Preşedintele IATA ne spunea în urmă cu două luni că profitul companiilor - care mai fac profit - ajunge pentru fiecare pasager transportat la echivalentul preţului unui sandwich. CEO-ul Tarom, Christian Heinzmann, ne-a spus în august într-o discuţie cu tot boardul de administraţie că ar trebui scos cateringul de la bord şi clasa business, însă dacă faci low-cost ca să aplici tarife mici, cine acoperă diferenţa între veniturile care se încasează pe bilete low-cost şi diferenţa de costuri care e din cauza faptului că ai organizarea şi toate serviciile specifice unei companii tradiţionale.
Care ar fi soluţia pentru Tarom?
Nicolae Demetriade: Să schimbe modelul de business să o ia de la zero pentru a-şi putea eficientiza activitatea, pentru că are multe cutume învechite care au dovedit că în ultimii cinci ani că nu mai pot să producă nimic pentru companie atâta timp cât nu se schimbă modelul de business şi relaţiile în cadrul companiei.
De ce aţi plecat de la Tarom în 2003?
Nicolae Demetriade: Am plecat pentru că am avut o viziune diferită de cea a Ministerului T