O versiune din 1913 a celebrei sculpturi Domnişoara Pogany, capodoperă a artistului plastic de origine română Constantin Brancuşi, se află în miezul unei "bătălii baroce" în privinţa custodiei acesteia, a scris cotidianul american New York Times în ediţia online de sâmbătă.
Disputa asupra custodiei acestui bust în bronz se desfăşoară în tribunale din Manhattan, Oslo şi Paris, doi mari colecţionari angajând milioane în lupta care a deschis o prăpastie adâncă între fraţii Botez, a căror familie a deţinut sculptura timp de aproape un secol. Bătălia a dus la dispariţia însăşi a capodoperei.
"Va lua mult timp", a spus Christen Sveaas, un colecţionar de artă norvegian, despre bătălia juridică. El a început un proces pentru intrarea în vigoare a unui contract din 2007 care l-ar face proprietarul lucrării. În dispută se mai află un holding în legătură cu David Martinez, finanţist din New York de origine mexicană, şi un colecţionar de artă.
Sculptura este una din multele versiuni pe care Brancuşi le-a realizat în marmură sau bronz la Paris, pozându-i ca model artista ungară Margit Pogany. Una dintre versiuni se află la Muzeul de Artă Modernă, celebrul MOMA, din New York.
Reclamată de România drept comoară naţională în valoare de 100 de milioane de dolari, se crede că statuia a fost plasată într-un depozit de una dintre părţi. Sveaas şi holdingul pretind fiecare că statuia le-a fost vândută în 2007 de fraţii Alexandru şi Alvaro Botez, originari din România.
"ODISEEA" UNEI SCULPTURI
Aceştia spun că bronzul a intrat în posesia familiei lor în 1914, când Brâncuşi l-a dat bunicilor lor din partea mamei, artişti români cu care sculptorul era prieten. În 1976, familia a împrumutat sculptura Muzeului Naţional de Artă al României pentru o expoziţie de două luni. Dar Guvernul român a refuzat să o returneze, pe mot