PARIS • MODA, SUB SEMNUL AUSTERITĂŢII
Marile prezentări de modă de la Paris pentru sezonul următor s-au desfăşurat sub semnul austerităţii, criza globală insinuându-se, asemenea diavolului, până în detalii.
La capitolul "haute couture" viziunea pentru primăvara-vara 2009 a avut la dispoziţie trei zile în loc de patru şi mai puţine defilări ale caselor mici pentru că, nu-i aşa?, criza obligă. Dar şi nobleţea obligă, astfel încât de la 26 ianuarie până la 28 ianuarie, nici un nume de marcă nu a lipsit de la apel, Dior, Chanel, Christian Lacroix, Givenchy, Jean Paul Gaultier, Valentino răspunzând "present". Totuşi, Chanel de exemplu a decis "măsuri de prudenţă" din cauza crizei, cum ar fi limitarea cheltuielilor de deplasare şi reprezentare.
Însă austeritatea, rezultată din necesitatea de a seduce într-un context trist, a fost cel mai bine ilustrată la defilările de modă masculină pentru iarna viitoare, desfăşurate în perioada 22-25 ianuarie.
NEGRU BINE CONTROLAT. "Da, putem face o colecţie foarte neagră, foarte sumbră", dar într-un context dificil, trebuie "să fii optimist" şi "să încerci să faci viaţa mai agreabilă", explica Lucas Ossendrijver, creatorul colecţiei masculine a casei Lanvin. El a propus pantaloni strâmţi, purtaţi cu cizme cu şireturi, mantouri lungi şi berete într-o paletă coloristică sumbră "dar cu puţin negru", după cum relata cu ironie AFP. În public, nelipsit la astfel de prezentări, rapperul Kanye West a aclamat. La Dior, Kris Van Assche a propus o garderobă în negru şi alb, cu pantaloni ampli negri, cămăşi cu guler mare rotund, haine încheiate pe diagonală şi tee-shirt-uri care depăşesc haina ori bluzonul. De altfel, negrul a pus stăpânire pe toate colecţiile: sever şi dur la Riccardo Tisci de la Givenchy sau aproape monahal la Bruno Pieters de la Hugo Boss. John Galiano şi-a păstrat gustul pentru