În România, comercializarea substanțelor etnobotanice, chiar și pe internet, este interzisă prin lege. Problema este că reglementarea este superficială și interpretabilă, astfel încât magazinele de vise o „fentează‟ cu ușurință.
Sediile comencianților de stupefiante au fost, dacă nu anihilate, măcar diminuate odată cu Legea 194/2011 privind combaterea operațiunilor cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive, altele decât cele prevăzute de actele normative în vigoare.
Reglementarea nu a putut opri însă vânzarea online de etnobotanice, aspect în care România se confruntă cu o reală amenințare. „Adevărata problemă se află pe site-urile care comercializează aceste produse. Potrivit statisticilor Comisiei Europene, țara noastră deținea, în 2010, 7% din comenzile online de pe piața europeană. Între timp, procentul a crescut considerabil, odată cu numărul de consumatori‟, a explicat Gigel Lazăr, preşedintele CIADO (Centrul Naţional Antidrog şi pentru Drepturile Omului).
Acesta a mai spus că majoritatea serverelor sunt prin China și prin America de Sud, devenind astfel greu de controlat din România. Mai grav decât atât este că legea nu permite comercializarea produselor ce conțin cele 47 de substanțe interzise, însă, în total, există circa 3.000 de compoziții psihotrope și psihoactive de tip cabinoid, adică exact caută un consumator de droguri. „Drept urmare, povestea asta cu combaterea consumului prin închiderea magazinelor este praf în ochi pentru noi, practicienii în domeniu‟, a lămurit Gigel Lazăr.
Consumul s-a triplat în ultimii trei ani
Statisticile sunt cu atât mai îngrijorătoare cu cât aceste ne arată că, în ultimii trei ani, consumul de droguri aproape că s-a triplat, crescând de la 1,7%, la 4,3%, potrivit datelor Comisiei Europene. Cu alte cuvinte, dacă, acum trei ani, numărul consumatorilor era de circa 250.000, în prezent ac