Festivalul Naţional de Teatru din acest an (mai naţional decît cel de anul trecut sau cel de acum doi ani, întrucît, din cauza economiilor " ??! " reclamate de criză, nu şi-a permis decît un singur invitat din străinătate) a trebuit să lupte nu doar cu propriile sale dificultăţi " aceleaşi, mai mult sau mai puţin, la fiecare ediţie ", ci şi cu amintirea, foarte puternică, încă, foarte vie şi foarte frumoasă, a Festivalului Internaţional "George Enescu", eveniment pe care directorul şi selecţionerul unic al FNT, Cristina Modreanu, a avut neinspirata idee de a-l folosi ca termen de comparaţie într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Culturii, în legătură cu fondurile destinate celor două reuniuni artistice. Cîţi bani a primit, pînă la urmă, aceea teatrală nu se ştie foarte exact. Nu mulţi, ar fi să răspundem dacă ne-am gîndi că teatrele selecţionate au fost nevoite să-şi plătească singure drumul (acelea din provincie) şi cheltuielile necesitate de montare, demontare, plata actorilor, a tehnicienilor ş.a.m.d. (toate); dar nici tocmai puţini, am corecta imediat, dacă ne-am gîndi că, înăuntrul "modulului" intitulat Dezbateri, conferinţe, întîlniri, Richard Schechner a susţinut ceea ce s-a numit A 3 day presentation (chiar aşa, fără traducere) şi că onorariul acestuia " judecînd după datele din 2008, cînd omul de teatru american a vizitat prima dată FNT în chip de conferenţiar " nu va fi fost tocmai mic. Cum însă, din păcate, nu am putut urmări oferta festivalului la pomenita secţiune, îmi limitez comentariile la această observaţie, menţionînd numai, ca şi anul trecut, că Schechner (personalitate marcantă a scenei americane în deceniul 1970-80) nu mai este astăzi chiar un om al momentului " nici ca teoretician şi nici (cu atît mai puţin) ca artist. Or, pentru o "manifestare" care şi-a afirmat deschis ambiţia de a oglindi actualitatea cea mai fierbinte, o anumită