Romania a facut progrese semnificative in crestere exportului in ultimii ani.Investitiile straine directe au contribuit din plin la aceste rezultate, iar 50% din export se realizeaza de un numar de 100 de firme in special cu capital strain sau societati mixte care au beneficiat de eficienta manageriala, se arata in proiectul de strategie nationala de export 2014-2020 supus debaterii publice pe site-ul MInisterului Economiei. Totusi, factorul decisiv in exportul romanesc continua sa ramana IMM-urile deoarece firmele integratoare mari exportatoare depind de sub-furnizori romani, in special IMM-uri (export indirect), se mai arata in document.
Romania se afla in randul tarilor cu grad mediu spre scazut al orientarii spre export, ca procent in PIB. De asemenea, intensitatea tehnologica a exportului este relativ mica la scara UE, iar baza exportatorilor este redusa la nivel de IMM-uri, exportul fiind concentrat la un numar mic de firme mari in proportie de circa 50%. Media intreprinzatorilor romani la 1.000 de locuitori este la jumatate din cea pe ansamblul UE, iar numarul firmelor exportatoare a scazut in perioada crizei. Romania ocupa un loc codas in lume in ceea ce priveste gradul de inovare in afaceri (locul 102) sau in ceeea ce priveste disponibilitatea celor mai noi tehnologii (locul 115).
Exportul romanesc este regionalizat si concentrat pe tari mari UE sau tari din regiunea Sud-Est europeana, Orientul Mijlociu si tari CSI. Aici sunt principalele cresteri la export. În primele şapte luni ale anului, exporturile au ajuns la 28,19 miliarde de euro, în creştere cu 7,7% faţă de aceeaşi perioadă din 2012, iar importurile au fost de 31,32 miliarde de euro, în scădere cu 0,7%. Ţările în care exporturile României au crescut cel mai mult sunt Mexic (118%), Libia (154,4%), Indonezia (159,2%), Thailanda (105,4%). Principalele pieţe de destinaţie ale măr