Creaţie Lorenz Baumer pentru Vuitton
Criza mondială a modificat comportamentul cumpărătorilor, cât şi... al creatorilor. Dacă renumitele Case de bijuterii din Place Vendôme au început să conteze din nou pe clienţii bogaţi, au pornit acum să cucerească şi femeile tinere, neofite. Rezultatul este că au apărut linii de bijuterii cu preţuri accesibile şi această tendinţă tinde să se amplifice. De la „Cartier" la „Chaumet", trecând prin „Fred" sau „Chanel", este de acum posibil să oferi o bijuterie de marcă pentru câteva sute de euro, atât din aur, cât şi din argint, cu pietre semipreţioase (citrin în special). Aceste creaţii cotidiene, cum ar fi „Nodul dragostei" (Cartier, 770 de euro), o creaţie în aur sub o formă modernă, ce poate fi purtată cu o bluză înflorată şi pantaloni din denim, lanţurile multicolore placate în aur, cu cristale Swarovski, la 175 de euro, sau „Catherine", cu cristale colorate şi perle Swarovski de 179 de euro, ocupă din ce în ce mai mult loc în magazinele de bijuterii şi vânzările lor înregistrează rezultate foarte bune.
Inel cu cai de mare, lucrat cu briliante, smaralde şi aur alb de Lorenz Baumer
O nouă epocă, deci, noi obiceiuri. Dar şi o nouă piaţă privilegiată pentru marile show-uri de pietre. Acest progres fulminant al Rusiei, Chinei şi Indiei n-a trecut desigur neobservat pe piaţa bijuteriilor. Încercând să-i seducă pe cei bogaţi, le-au fost propuse creaţii inspirate. Splendidă, ultima colecţie de „haute joaillerie" de la „Chanel", intitulată „Secretele Orientului", care evocă Persia. Utilizarea masivă a jadului, a motivelor răsucite sau cu dragoni, dar şi creaţiile contemporane ce amintesc de podoabele maharajahilor constituie o nouă atracţie. O altă mutaţie o constituie construirea unei punţi între modă şi bijuterii. De ce? Pentru că cele două universuri se atrag unul pe celălalt, dar se şi influenţează. În acest sen