Toate ziarele din România primesc pe e-mail în fiecare zi de miercuri, adică în ziua şedinţelor de guvern, un mesaj de la Biroul de Presă al Guvernului cu ordonanţele de guvern, hotărârile şi proiectele de legi care vor fi discutate în această zi.
Problema este că, în ciuda faptului că legea transparenţei actelor administrative cere ca toate proiectele de lege sau de ordonanţă să fie publicate pe site-urile instituţiilor iniţiatoare, aceste proiecte cad ca din cer şi nimeni nu ştie de ele.
Este şi cazul ultimei şedinţe a guvernului, în care s-a hotărât anularea impozitului minim, o modificare a legii societăţii comerciale sau micşorarea plafoanelor de investiţii pentru firmele care primesc ajutor de stat.
Legislaţie de interes pentru business, dar asupra căreia businessul nu a apucat să se pronunţe deloc, pentru că a venit, ca şi celelalte proiecte, legi, norme şi hotărâri, de undeva de sus, peste noapte.
Ziarul Financiar a ridicat această chestiune departamentului purtătorului de cuvânt al Guvernului: de ce nu sunt publicate pe site-ul guvernului proiectele de legi şi de ordonanţe înainte de adoptare, dar răspunsul primit a fost, bineînţeles, în pur stil funcţionăresc, "nu este problema noastră".
Dar a cui? A ministerelor iniţiatoare şi a Secretariatului General al Guvernului. Într-adevăr, ministerele şi Secretariatul (despre care puţini ştiu că are, la rândul său, un departament al purtătorului de cuvânt!) publică pe site-urile lor anumite proiecte de lege şi ordonanţe, dar nu cele care vor fi discutate în cadrul şedinţei de guvern.
Şi nu ar fi mai simplu, am întrebat guvernul, ca odată ce biroul de presă al guvernului transmite prin e-mail în redacţii agenda şedinţei de guvern, la fiecare proiect de lege să fie specificată măcar adresa de web unde este postat proiectul respectiv sau mai direct să existe chiar pe site-ul guvernulu