Numai unu din trei absolvenţi de programe de MBA din România şi-a deschis o afacere proprie imediat după finalizarea programului, majoritatea optând fie să rămână la angajatorul de dinainte, fie să lucreze într-o altă companie, dar pe o poziţie din middle sau top management. Motivul?
"Antreprenoriatul este o opţiune după absolvirea unui MBA, însă nu este obligatoriu. Sunt absolvenţi care preferă să lucreze ulterior în top managementul companiilor mari, să nu uităm că printre cei mai mari angajatori de absolvenţi de MBA din România se află companii de talie internaţională precum Vodafone sau Raiffeisen Bank", susţine Bob De Man, managing partner al companiei de consultanţă în restructurare De Man Business Development, şi absolvent al programului de MBA din cadrul şcolii de afaceri INSEAD, una dintre cele mai bune şcoli de business din lume şi preşedintele asociaţiei de absolvenţi INSEAD din România.
"Din experienţa noastră, cel puţin din ultimele patru generaţii de absolvenţi de programe de MBA, 30% au reuşit să-şi deschidă o afacere imediat după absolvire, însă succesul celor care şi-au deschis afaceri în această perioadă urmează să se vadă abia în anii următori", spune Adriana Duţescu, director al programului de MBA Româno-Canadian, care funcţionează de 15 ani pe piaţa locală şi care are până în prezent aproximativ 870 de absolvenţi. Românii continuă să se înscrie la programe de MBA şi în acest an, însă numărul candidaţilor este mai redus, întrucât multinaţionalele şi-au mai redus din bugetele destinate dezvoltării angajaţilor.
Aproximativ 3.000 de manageri români au absolvit programe de MBA şi Executive MBA locale, iar numărul lor continuă să crească cu aproximativ 300 de absolvenţi în fiecare an. Dintre aceştia, numai o treime au "curajul" de a-şi deschide o afacere proprie, ceea ce este normal, în opinia lui Oliver Olson, program d