În isteria provocată de deconspirarea foştilor colaboratori ai poliţiei politice, din parlament şi până în învăţământ, aflarea adevărului despre trecutul propriu se face doar la cerere.
Este bine de ştiut că acces la propriul dosar au cetăţenii români şi cetăţenii străini care după 1945 au avut cetăţenie română. În cazul în care titularul este decedat, accesul la dosarul acestuia se poate exercita de către soţul supravieţuitor sau de către rude până la gradul al doilea. Exercitarea dreptului de acces la propriul dosar se face personal sau prin reprezentant (cu procură specială şi autentificată la notariat).
Cererea pentru accesul la propriul dosar trebuie să conţină: numele şi prenumele petiţionarului,eventuale schimbări anterioare ale numelui, data şi locul naşterii, numele şi prenumele părinţilor, domicilul actual, adrese anterioare (dacă este cazul). Cererea se formulează în scris şi se adresează Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
La cerere se anexează urmatoarele documente: actul de identitate, documentul care îi atestă cetăţenia (dacă petiţionarul acţionează în nume propriu), copie legalizată de pe actul doveditor al statutului său de cetaţean român după anul 1945 (dacă la data depunerii cererii petiţionarul nu mai era cetaţean român), documentele care îl îndreptăţesc să consulte dosarul - act de identitate, certificat de deces, certificat de naştere ; precum şi date despre decedat (dacă petiţionarul este soţul supravietuitor sau rudă până la gradul al doilea).
Prin cerere petiţionarul poate solicita: consultarea dosarelor sau a oricăror materiale întocmite până la data de 22 decembrie 1989 de organele de securitate, eliberarea unor copii de pe înscrisuri aflate în aceste dosare sau în alte materiale. Pentru eliberarea de copii Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii percepe o taxă a cărui cuant