Grupul german Praktiker, care deţine cea mai extinsă reţea de magazine de bricolaj de pe piaţa locală, de 27 de unităţi, şi a fost până în 2009 liderul pieţei de profil, a înregistrat în trimestrul patru al anului trecut cea mai abruptă scădere a vânzărilor, de 33%, în condiţiile în care fiecare magazin a vândut în medie de circa 17.000-18.000 de euro pe zi.
Germanii au înregistrat în ultimele trei luni ale anului trecut vânzări de 40 de milioane de euro, în timp ce la nivelul întregului an 2010 Praktiker a realizat un rulaj de 193,6 milioane de euro, în scădere cu 22% faţă de anul precedent.
Faţă de ultimul trimestru al anului 2008, când Praktiker a vândut de 75 de milioane de euro, rulajul din T4 2010 a scăzut aproape la jumătate. Oficialii companiei germane pun declinul vânzărilor pe seama majorării TVA de la 19% la 24% pe parcursul anului trecut.
"TVA a crescut anul trecut în Grecia şi România cu 4%, respectiv 5%. La fel cum s-a întâmplat în Ungaria cu un an mai devreme, aceste decizii au determinat o scădere semnificativă a cererii, adăugând o presiune suplimentară asupra marjei de profitabilitate brută", se arată în raportul companiei germane. Praktiker a deschis anul trecut în România un singur magazin, în Botoşani, ajungând la 27 de unităţi.
Pentru a-şi adapta costurile la noul volum de vânzări, firma a recurs la reduceri de cheltuieli salariale şi de marketing. "Cheltuielile cu personalul au fost reduse anul trecut prin concediu neplătit în România. Cheltuielile de promovare au scăzut peste tot, diferit de la o ţară la alta, în condiţiile în care publicitatea a devenit mai accesibilă", se arată în raportul financiar al companiei. "În România şi Bulgaria managementul a încercat să motiveze clienţii să înceapă proiecte mari de renovare prin reduceri de preţuri şi promovarea prin pliante."
@