Românii au alimentat mai puţin în 2009, astfel încât vânzările de carburanţi au trecut pe minus, după ani buni de creştere substanţială. Situaţia s-ar putea agrava în acest an. Sursa: Reuters
Loviţi de şomaj sau de reducerea salariilor, românii şi-au revizuit şi bugetul alocat consumului de carburanţi. Astfel, după ani de creştere cu două cifre, vânzările la pompă au trecut în 2009 pe minus. Nici nu e de mirare, dat fiind că şi preţurile au crescut substanţial, mai ales la benzină.
Totuşi, ţinând cont că PIB-ul României s-a diminuat anul trecut cu 7,2%, românii nu şi-au restrâns atât de mult consumul de carburanţi. Estimările companiilor petroliere privind scăderea vânzărilor cu amănuntul, înregistrată în 2009 faţă de anul precedent, variază. Potrivit Petrom, diminuarea a fost de 3%. La această situaţie „a contribuit” şi reducerea cu 30% a înmatriculărilor de maşini noi în România.
Ar putea fi mai rău în 2010
Totuşi, Petrom, care are cea mai mare reţea de benzinării, a raportat o creştere a vânzărilor la pompă de 12%. Procentul este însă de peste două ori mai mic faţă de cel înregistrat în 2008. Companiile şi-au restrâns consumul mult mai mult faţă de populaţie, ţinând cont că sectoare întregi de activitate au fost date peste cap, astfel încât piaţa s-a restrâns în ansamblu cu 6%.
Tendinţa de scădere a consumului intern de carburanţi a continuat şi în ianuarie 2010. Trendul s-ar putea schimba însă în acest an. Astfel, populaţia îşi va restrânge şi mai mult consumul de carburanţi. În acelaşi timp, consumul companiilor ar putea reveni pe plus în al doilea semestru.
„La carburanţi va fi o evoluţie puţin diferită faţă de 2009, mai negativă pe partea de retail, având în vedere reducerea consumului privat, cauzată şi de creşterea şomajului”, a spus directorul general al Petrom, Mariana Gheorghe.