Asta a facut si Ciprian Oprea, care a observat tendinta de consum scazuta de pe piata locala. Astfel, si-a reorientat productia spre zona Balcanilor, Vestul Europei, dar si in nordul Africii.
“In 2008 nu intelegeam foarte bine ce se intampla in piata. E bine ca planurile sa nu se bazeze pe reactie, ci tu, ca antreprenor, sa le anticipezi si sa reactionezi la piata. In 2009 ne-am pus problema ca o data cu instalarea crizei va fi o scadere a pietei, astfel am redus cheltuielile pregatindu-ne pentru anul 2010. Atunci am decis sa atacam alte piete, care sa ne aduca si cresterea. Am intrat prima oara in Bulgaria si Serbia, iar strategia a continuat spre piata vestica (Franta, Belgia)”, a declarat antreprenorul roman in cadrul emisiunii Start-Up WallStreet, difuzata miercuri pe RadioLynx.ro si moderata de Claudiu Vrinceanu, redactor-sef Wall-Street.ro.
El apreciaza ca o mare greseala in extinderea peste hotare a fost concentrarea pe mai multe piete intr-un interval scurt de timp.
“Avem multe minusuri, nu cunoastem business-urile de acolo, dar inca mai este mult de invatat. De curand am intrat si in Maroc, o zona cu interes foarte ridicat. Marocul este o piata interesanta, la fel si cea din Nigeria. Mai jos de nordul Africii nu am ajuns din cauza transportului, produsele devenind din ce in ce mai scumpe”, apreciaza Oprea, care spune ca pe orice piata externa este dificil sa te integrezi, in special din cauza diferentelor culturale.
“In Serbia oamenii au o atitudine foarte apropiata de a noastra. Daca ne raportam la italieni sau francezi – se schimba lucrurile – aici vorbim de o altfel de cultura, de viziuni si obiceiuri de consum diferite”.
Conform datelor oferite de Oprea, exporturile reprezinta in prezent 20% din business-ul companiei, Italia fiind tara in care MCA Grup livreaza cele mai multe produse (25%).Primii pasi in business: 300$ primi